Dele, dele, dele

25 sep

Del bilder, del videoer, musikken du spiller, avisen du leser, gleder, sorger, del shoppingen din. Det finnes ingen grenser for hva man kan dele på nett. Spørsmålet som taes opp i artikkelen The Law of online Sharing av Paul Boutin er interessant.

Jeg ønsker å se på begrensningene på hva jeg vil at SKAL deles med meg.

Det er mange grunner til å dele. Noen vil dele at de har fått en velfødt gutt eller jente, og andre vil dele at noen kjære har gått bort. De fleste som er på facebook har gjerne delt et bilde fra en fin opplevelse. Videoer fra skiturer har jeg selv delt, og fine bilder i solveggen med en iskald pils. Slike ting gir gode assosiasjoner og spiller på følelsene våre. Selv om noen antageligvis bare ønsker oppmerksomhet og kommentarer.

Morsomme bilder er alltid kjekt å dele, og det får mange klikke og «likes». Men er det noe annet enn god humor som formidles?  Gir trafikken på antall klikk på f.eks «I fucking love science» sin facebookside noe mer enn en latter?

Jeg personlig mener faktisk at det gir meg noe, å se på delt innhold fra denne siden.

 

 

Den gir mange artige syn på universet, biologi, Darwinisme, religion osv. Det setter en pekepinn på mange aktuelle problemstillinger som religion vs utdanningsnivå, dyrearter vs menneskearten, jordens utvikling vs mennesekeheten og så videre. I tillegg er det en litt «lukket humor» lik Monty Python, som ofte henvender seg til et belest og velutdannet publikum. Min påstand er i alle fall at det er gruppen som får maksimalt ut av humoren.

Så hva tjener den eller de som drifter siten på dette?  Hvis de kan vise at de har 100 000 besøkende pr dag, så kan de helt sikkert selge reklame på siden sin, og dermed tjene penger. Og hva er driftsutgiftene? Man bruker selvfølgelig litt tid på å finne kule bilder, og posting, og gjerne med en vittig kommentar. Noen lager de nok selv, men mange er nok også hentet gratis på nettet. Innholdet er jo helt digitalt så det er ingen transaksjonskostnader.

Videre kan man jo også si at slikt innhold er kunnskapsøkende, i alle fall for meg, men for en annen er det kanskje «nerdehumor».

Det finnes i alle fall en ting som jeg skulle ønske at folk ikke delte med meg. Klaging over hvor fælt man har det, folk som er syke hele tiden, og som på død og liv må legge ut om det, og er det ikke det ene som er galt, så er det noe annet. Eller folk som absolutt skal ha meg til å spille mafia wars, eller sim social app, eller hva alle disse facebook spillene heter. «Stopp» sier jeg, jeg er ikke interessert, og kan derfor, heldigvis blokkere dem.

For vi må huske, at de vi ønsker å dele med, må også ønske å bli delt med. Og det som for noen er interessant, er for andre, helt fullstendig ute på viddene. Og ettersom vi alle egentlig er fullstendig insignifikante, så deler jeg denne med deg, og håper den gir deg noe!

Legg igjen en kommentar